08 mai 2007

Gem de gutui-mere-portocale

Mi s-a pus pata. Voiam gem de gutui, din-ăla autentic, nu jeleu, iar gutui nu găseam decât cel mai probabil la turci. Într-un final au aparut şi în supermarket. Am căutat câteva reţete. Mi-a dat şi Alma una şi am făcut o combinaţie personală.
Sună cam aşa:
Pentru vreo 3-4 borcănele ai nevoie de:
* 4 gutui (aproximativ 1 kg şi un pic)
* 3-4 mere
* două portocale
* o lămâie
* 1 kg de zahăr
* vreo 2-3 căni de apă (asta înseamnă fiert mai mult, deci două cred că sunt suficiente sau invers, păstrezi 3 căni de apa şi scazi o portocală)
* suplimentar (dar nu obligatoriu): 6-7 cuişoare, zahăr vanilinat sau chiar un beţisor de vanilie
Se prepară un sirop din apă + zahăr + zeama şi coaja rasă de la lămâie şi portocale + cuişoare + zahar vanilinat care se fierbe.
În acest răstimp se curăţă gutuile şi merele şi se dau pe răzătoarea mare. Atenţie că se înnegresc dacă nu se pun imediat la fiert.
Se adaugă în siropul care fierbe şi se continuă fierberea cam 1 1/2 - 2 ore. În dulceaţă am fiert şi cotoarele de gutui, pe care le-am scos ulterior, desigur. Se toarnă în borcanele încălzite. Borcanele umplute, dar fără capac se mai pun în cuptorul încins şi oprit timp de aproximativ 15 minute. Apoi se pun imediat capacele. Se răstoarnă borcanele cu fundul în sus şi se lasă la răcit învelite în prosoape. Gata!