08 mai 2007

Mucenici sau sfinţişori copţi

Trebuie să recunosc că au fost prima mea experienţă cu drojdie după o reţetă dictată de mama la o şuetă prin intermediul skype. Aşa că m-am apucat de ea cam cu inima îndoită mai ales că nu găsisem la magazin decât drojdie uscată. Pentru o bubulină singură sau cu un răsfăţat pe lângă ea cantităţile sunt următoarele:

° 500g făină
° 2 ouă
° 200g zahăr
° 200 ml lapte (trebuiau 250, dar am fost zuză)
° 200 ml ulei (trebuiau 100, dar iar am fost zuză)
° un praf de sare
° drojdie cât o nucă (sau un pacheţel de drojdie uscată valabil la 500g făină, cel pe care l-am folosit eu)
° arome: câte o filolă de esenţă de rom, vanilie, lămâie, coajă rasă de lămâie (cam la ochi)
° miere pentru uns
° aprox 100g nucă măcinată

Din câte am auzit, după ce m-am chinuit să pregătesc aluatul (în maniera mea de aiurită), secretul dospirii şi al frăgezimii mucenicilor este ca ingredientele încorporate să se afle cam la aceeaşi temperatură. Deci ouăle se scot în prealabil din frigider, laptele se încălzeşte un pic, la fel uleiul.
Cum se procedează.
Se cerne făina (eu nu am sită, aşa că nu o cern niciodată) într-un vas mai adânc. Drojdia se desface într-un pic de lapte (atentie!) încălzit cu un pic de zahăr, apoi se toarnă într-un cuib făcut în făină. Se lasă vreo 15 minute. În mod normal ar trebui să se vadă că fermentează, la mine nu s-a văzut, nu am mai avut răbdare şi m-am apucat de frământat.
Separat se amestecă zahărul cu laptele şi aromele şi se încălzesc un pic.
Ouăle se bat un pic şi se toarnă peste făină. Acum începe frământatul. Se toarnă puţin câte puţin amestecul de lapte cu arome şi zahăr frământând până se termină. Apoi se încorporează uleiul călduţ în aceeaşi manieră. Ideal ar fi ca bubulinele să fie ajutate, fiindcă aluatul e destul de lipicios, cel puţin asa a fost la mine. Se lasă aluatul în vasul acoperit la dospit (odihnit), la căldurică cât cred bubulinele că e necesar. Probabil ca într-o oră creşte, dar la mine nu a vrut să crească şi l-am abandonat vreo 3 ore. Ba chiar eram dezamagită şi chitită să-l arunc.
Până la urmă am încălzit cuptorul la aprox 180° C (foc moderat). Am pregătit opturile după ce în prealabil mi-am uns mâinile cu ulei şi le-am pus câte 6 în tavă pe hârtie de copt (cred că merge şi o simplă ungere cu ulei). Am copt două tăvi, fiecare câte 20 de minute.
Cât sunt calzi se ung mucenicii cu miere şi se tăvălesc prin nucă măcinată. Sincer, nu mă aşteptam, dar surprinzător mucenicii mei au ieşit (zuza de mine) foarte fragezi şi gustoşi.