14 mai 2007

Tort de ciocolată şi lichior de ouă


Traduc această reţetă pe care am gasit-o pe site-ul unei reviste la care sunt abonată şi în care găsesc tot felul de minunăţii. Cum socoteala de acasă nu se potriveşte niciodată cu cea din târg am constatat că ori am greşit eu cu ceva, ori anumite cantităţi sunt în exces. Fiindcă mie mi-a rămas nişte cremă pe care, nu-i bai, am congelat-o şi o păstrez pentru o altă prăjitură. Plus că unele chestii se mai ajustează şi la ochi.

Sunt necesare următoarele:

* 3 ouă + încă 3 gălbenuşuri (mărime medie)
* o priză de sare,
* 100g zahăr
* 3 pliculeţe zahăr vanilinat
* 75g făină şi 50g pulbere de amidon (sper să nu greşesc, pe nemţeşte se numeşte Speisestärke)
* 1 ½ linguriţă praf de copt
* 5 foi de gelatină albă (pe care eu le-am înlocuit cu un pliculeţ de gelatină măcinată, echivalentul a 6 foi, care de altfel nici măcar nu mi-a fost de ajuns şi am mai suplimentat cu un pliculeţ)
* 150g de ciocolată amăruie (de fapt cât se poate de amară) la care eu am mai suplimentat cu vreo 20-30g fiindcă ştiu că rămâne de cele mai multe ori pe pereţii cratiţei după ce o topeşti
* 2 linguri de zahăr pudră
* 375g + 500g smântână lichidă (aia din care se obţine frişcă); ei, aici cred că se mai poate tăia din cantitate.
* 150ml lichior de ouă
* 75g de migdale foi (nu măcinate, nu întregi, sunt speciale pentru prăjituri)
* (eventual) pentru decor: vreo 16 minipraline (eu am folosit nişte floricele decorative din ciocolată)

Mai ai nevoie de: două pungi de şpriţat, o tavă de copt cu pereţi detaşabili cu diametrul 26cm şi hârtie de copt.

La treabă:

Pe fundul formei de copt se pune hârtia de copt. În prealabil, ca să adere, se poate unge forma cu un pic de ulei.
Se separă ouăle. 3 albuşuri, sare şi 3 linguri de apă rece se bat spumă tare peste care se presară zahărul şi un pliculeţ de zahăr vanilinat. Se încorporează unul câte unul 3 gălbenuşuri, apoi făina şi amidonul şi praful de copt (pe care eu întotdeauna îl sting în oţet). Se toarnă în formă şi se dă la cuptorul preîncălzit (electric: 175 °C / cu aer fierbinte: 150 °C / gaz: nivelul 2, nu ştiu care e ăla, în orice caz foc moderat) timp de 25-30 minute. Când e gata se răceşte şi se tranşează în două.

Gelatina se înmoaie. Ciocolata se sparge în bucăţele, se topeşte la bain marie şi se lasă un pic la răcit.
Se face o cremă din 3 gălbenuşuri + zahărul pudră. Amestecând, se adaugă ciocolata. 375g de smântână se bate frişcă. Fiindcă mie mi-a rămas surplus de cremă, zic că pentru frişcă sunt suficiente şi 200g. Frişca se încorporează în cremă şi se dă 30-40 de minute la frigider.
Se topeşte gelatina după indicaţiile de pe plic (varianta pulbere se topeşte chiar la rece). Se încorporează lichiorul de ouă. Se face frişcă din 500g de smântână + două pliculeţe de zahăr vanilinat. Se încorporează în crema de lichior de ouă şi se dă 20 minute la rece.

În jurul blatului se aşează la loc peretele detaşabil.
Peste prima jumătate de blat se şpriţează alternativ în inele concentrice cele două creme (de ciocolată şi de lichior de ouă) până se acoperă. Se aşează a doua jumătate de blat deasupra şi se repetă procedura. Cu restul de cremă de lichior de ouă se şpriţează pe margini pentru a îmbrăca peretele lateral al tortului. La sfârşit se îndepătează peretele detaşabil al formei. Se mai dă 30 minute la rece.
Se pot şpriţa suplimentar pe tort guguloaie peste care se vor aşeza mai târziu minipralinele sau decoraţiunile.
Migdalele se prăjesc uşor fără grăsime, se lasă la răcit apoi se lipesc pe marginea tortului.
Se lasă tortul cel puţin 4 ore la rece (peste noapte, zic eu). Se decorează. Gata!

Timp de preparare 1 ¾ ore.
Timp de aşteptare 6-7 ore.
Dar efortul merită.
Tortul meu a fost devorat în câteva minute. :O
În poză e capodopera mea.